جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
نرم افزار

حوزه/ آسان‌سازی و سرعت‌بخشی دسترسی به منابع در نرم‌افزارهای دیجیتال در مقایسه با منابع مکتوب و چاپی، مقرون‌به‌صرفه بودن و نیز کم‌حجم بودن کتابخانه‌های الکترونیکی، لزوم استفاده از محصولات نرم‌افزاری را دوچندان ساخته و در عمل، روند تحصیل و تحقیق را برای طلاب، دانشجویان، اساتید و محققان تسریع و تسهیل کرده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آسان‌سازی و سرعت‌بخشی دسترسی به منابع در نرم‌افزارهای دیجیتال در مقایسه با منابع مکتوب و چاپی، مقرون‌به‌صرفه بودن و نیز کم‌حجم بودن کتابخانه‌های الکترونیکی، لزوم استفاده از محصولات نرم‌افزاری را دوچندان ساخته و در عمل، روند تحصیل و تحقیق را برای طلاب، دانشجویان، اساتید و محققان گرامی، تسریع و تسهیل نموده است.

در همین راستا، هم‌زمان با آغاز ایام تحصیلی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های کشور، به معرفی سه محصول از محصولات فاخر مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) می‌پردازیم.

شماری از قابلیت‌های مشترک و عمومی این نرم‌افزارهای کاربردی، به شرح ذیل است:

دسته‌بندی کتاب‌های برنامه بر اساس: موضوع، پدیدآورنده، قرن و زبان؛ بهره‌مندی از موتور جست‌وجوی پیشرفته نور با قابلیت‌های متنوع؛ قابلیت مشابه‌یابی متن انتخابی با امکان تعیین درصد تشابه؛ امکان ایجاد میز پژوهشی جهت انجام و ثبت پژوهش‌های کاربر؛ متن قرآن کریم با قابلیت جست‌وجو در آیات، به همراه ترجمه فارسی؛ ارتباط واژگان متن با چند دوره لغت‌نامه به همراه قابلیت جست‌وجو و دسته‌بندی مبتنی بر ریشه؛ کتاب‌شناسی و گزارش اجمالی درباره محتوای منابع و شرح‌حال نویسندگان کتب؛ دسترسی به ابزار پژوه‌نگار جهت یادداشت‌برداری از کتب برنامه و ساماندهی آنها؛ قابلیت‌های پژوهشی مانند: نمایه‌زنی، حاشیه‌نویسی، رنگی کردن و علامت گذاری در متن؛ امکان به‌روزرسانی برنامه از طریق اینترنت و ارسال نظر توسط کاربر.

دروس حوزوی ـ نسخه ۲
در نسخه دوم این برنامه، متن کامل ۶۵۵ عنوان کتاب در ۱۸۳۳ جلد از دروس حوزوی به زبان عربی و فارسی، شامل موضوعات: ادبیات عرب (۷۶ عنوان)، قرآن (۱۲۲)، فقه (۵۸)، اصول فقه (۱۳۸)، کلام (۴۴)، حدیث (۶۶)، نهج البلاغه (۲۶)، منطق (۲۷)، حکمت (۶۷)، اخلاق و عرفان (۴۶ عنوان)، قابل دستیابی است.

بعضی از کتاب‌های این برنامه عبارت‌اند از: اثبات الوصیة، المقنعة، الفروق فی اللغة، فرهنگ اصطلاحات منطقی، شرائع الاسلام، قواعد فقه، نهایة الوصول إلی علم الأصول، التبیان فی تفسیر القرآن، مجاز القرآن، نهج البلاغه و شروح آن، الکافی، الطبقات الکبری، لسان المیزان، فرق الشیعة، الإعتقادات، دانشنامه کلام اسلامی، بدایة الحکمة، نهایة الحکمة، اللمعة الدمشقیة، مغنی اللبیب و جامع المقدمات.

a1.jpg

قواعد ادبیات عربی ـ نسخه ۲
این نرم‌افزار کتابخانه‌ای، مشتمل است بر متن کامل ۵۳۶ عنوان کتاب در ۸۴۹ جلد از قواعد ادبیات عربی به زبان عربی و فارسی، شامل موضوعات: صرف، نحو، معانی، بیان، بدیع، املاء و کتابت، عروض و قافیه، تاریخ ادبیات و لغت. برخی از کتب این برنامه، عبارت‌اند از: مختصر المعانی، المطول، مغنی الأدیب، شرح ألفیه، شرح الجمل فی النحو، البلاغة، العروض، قواعد الإملاء، تاریخ ادبیات عرب، المفردات و الخصائص.

ارتباط ترجمه، شرح و حاشیه با متن و پیوند متن کتاب انتخابی با تصویر آن در پایگاه کتابخانه دیجیتال نور، از ویژگی‌های نسخه دوم این کتابخانه دیجیتال به شمار می‌رود.

a2.png


قاموس نور ـ نسخه ۳

نسخه جدید فرهنگ‌نامه واژگان «قاموس النور»، دربردارنده متن ۱۴۱ عنوان کتاب در ۳۸۲ جلد از منابع مهم لغوی عربی و فارسی است. برخی از منابع موجود در این برنامه، عبارت‌اند از: معجم مقاییس اللغة، لغت‌نامه دهخدا، الکامل فی اللغة والأدب، اللغات فی القرآن، النهایة فی غریب الحدیث والأثر، فقه اللغة، المعجم المفصل و الأضداد.

از جمله ویژگی‌های این محصول می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

فهرست مداخل عربی و فارسی؛ استخراج مداخل و لغات توصیف‌شده از کتب مهم لغوی و دسته‌بندی بر اساس سرمدخل (مداخل نماینده)؛ ارائه اطلاعات هر مدخل با محتواهایی همچون: معنا، اصطلاح، مترادفات، متضادات و مرتبطات؛ امکان محدودسازی و مقایسه توضیحاتِ ذیل هر مدخل در کتب مورد نظر کاربر.

a3.jpg

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha